Klubben

Fäktningen i Karlskrona har gamla traditioner. Kungliga Flottans IF startade med fäktning 1925 och första tävlingen i staden arrangerades 1926.

Hösten 1988 invigdes Fäktgymnasiet i Karlskrona efter flyttning från Halmstad.

1995 bildades Fäktklubben Chapman (FKC) i samarbete med Chapmanskolan och Fäktgymnasiet.

Med tillgång till fäkt- och träningshall alla dagar i veckan har FKC med Fäktgymnasiet som nära samarbetspartner fått de bästa förutsättningar en fäktklubb kan tänka sig.

Klubben har mycket bra och ändamålsenliga träningslokaler.
Tack vare kontinuerlig tränarutbildning inom klubben har FKC flera goda instruktörer – icke att förglömma klubbens duktiga elitfäktare som alltid tjänstgör som hjälptränare.

Klubben hävdar sig väl i tävlingssammanhang. Förutom en mängd ungdoms- och juniortitlar har vi genom Fredrik Nilsson och Magnus Malmgren erövrat 5 senior-SM på värja och genom Sanne Gars i senior-SM på damflorett. Nordiskt Mästerskap har erövrats av Fredrik Nilsson, Magnus Malmgren och Carin Klar. På senare år har Axel Mattsson tagit guld i junior-SM. Eftersom vi har en god och stark ungdomsverksamhet har vi stora förhoppningar om att även i framtiden kunna hävda oss väl i konkurrensen.

Antalet medlemmar, aktiva och stödjande är idag ca 130.

FK Chapman - Fäktning Oscar Dyberg, Författarevägen 79 37163 Lyckeby

E-post: fencing@fkchapman.se